måndag 22 oktober 2012

Handmade by Marthina

 Det här är början (eller slutet) på ett lapptäcke som jag håller på att sy för hand till Johan. Jag har många fler färdigsydda rutor som väntar på att bli ihopsydda...
  Denna teknik, dessa rutor kallas japanska rutor och det är skitkul att sy. Många olika moment innan man kan riktigt börja sy men det är så kul och det blir ju jättefint! Det som är bra med denna lappteknik är att vadden blir insydd i rutan på en ggn, man behöver inte hålla på o krångla med bakstycke o vadd emellan! Detta är smidigt men ändå inte...
  Jag syr för hand, vet faktiskt inte om man kan sy på maskin men men, det blir iaf snyggast när man syr för
hand. Man lägger ner mer kärlek i det hela! =)
  Detta täcke ska bestå av 140 rutor, 10 x 14 st, ca 15 x 15 cm stora. Jag har hållt på med det här täcket i ca 1 år... 1 ÅR!!!!, tänker kanske ni, men jag syr inte hela tiden, bara när jag har lust och ork. Kan gå långa perioder emellan! =)

Om ni scrollar ner så bjuds det på mer...





 Det här lapptäcket, samma teknik, var mitt första med japanska rutor. Det började jag med hösten 2004 när jag bodde i Mora och gick på sylinje på folkhögskola.
  Jag blev klar med det 2009!
Består av 140 rutor, samma strl som det övre...
  Detta gostäcke ligger nu i soffan som man kan värma sig med kalla höstkvällar =).

  Evelina har beställt ett täcke... Hon vill ha ett som är lila, rosa, gult o vitt.
- "men du kan göra klart pappas först", säger hon.

Lilla sötfisen... det kommer dröja. Lagom till inflyttningspresent kanske, när hon flyttar hemifrån!











Men jag har faktiskt gjort ett täcke till henne också.
Till hon skulle födas, dock ett lite mindre. Lagom strl till barnvagnen. 6 x 8 rutor och rutorna är lite mindre, ca 9,5 cm.





2 kommentarer:

  1. Mysigt,,, Nu blir jag sugen att sy,, men jag har inte samma tålamod som du, vill att det ska vara färdigt på en gång.

    SvaraRadera
  2. Gud vad du är duktig! Har aldrig gjort något i lapptäcksteknik, eller jo...jag började med vanliga 10x10 rutor, hade sytt ihop typ 30-40 rutor, men jag blev inge nöjd så jag sprättade upp allt. Alla rutor ligger så fint i en låda och väntar tills jag blir sugen på att testa igen. :)
    Kram kram

    SvaraRadera